23 Ağustos 2010 Pazartesi
Bu iş esnasında bütün Tanrıların annesi, Yer Tanrıçası, Doğum Tanrıçası ve Bilgelik Tannsı olmak üzere 4 Tanrı birlikte bulunuyorlar. Tevrat Tekvin 2-7: "Rab Allah yerin toprağından adamı yaptı ve onun yüzüne hayat nefesini üfledi ve adam yaşayan can oldu." Tevrat'ta insanın yaratılışı iki türlü anlatılmış: Tekvin bap 1: 26:
"Allah yeri, göğü, yıldızlan, bitkileri hayvanları yarattıktan sonra Allah dedi: 'Suretimizde benzeyişimize göre insan yapalım! O yeryüzünde her şeye hâkim olsun.1 Ve Allah insanı kendi suretinde yarattı ve onları erkek ve dişi olarak yarattı."
Tekvin bap 9:6
"Çünkü Allah kendi suretinde Adam'ı yaptı.1'
Kur'an Mâide Suresi, ayet 64:
"Yahudiler 'Allah'ın eli sıkıdır' dediler Dediklerinden ötürü elleri bağlansın. Lanet olsun! Hayır! Onun iki eli de açıknr, nasıl dilerse sarf eder."
Âlî İmrân Suresi, ayet 115:
"Doğıı da batı da Allah'ındır Nereye dönerseniz Allah'ın yüzü oradadır." Sâd Suresi, ayet 71;
"Rabbin meleklere demişti ki, 'Ben muhakkak çamurdan bir insan yaratacağım. Onu tamamlayıp içine ruhumdan üfürdüğüm zaman dertıal ona secdeye kapanın!' Melekler toptan secde ettiler. Yalnız İblis secde etmedi, zira o büyüklük tasladı» kâfirlerden oldu. Allah» "Ey İblis! İki elimle yarattığıma secde etmekten seni men eden nedir? Böbürlendin mi, yoksa yücelerden mi oldun? dedi. tbtis, 'Ben ondan hayırlıyım, beni ateşten, onu ise çamurdan yarattın1 dedi."
Bu konu ile ilgili yorumlar hakkında daha geniş bilgi için. bkz. Dr. Muhammed Ul-Behiy, İslam Düşüncesinin İlahi Tarafı, çev. Fuat Sezgin, İstanbul, 1948, s.26-29. Bir hadiste Muhammed "Yüce Tanrı yarattıklarını yaratma işini bitirince sırt üstü uzandı. O sırada bir ayağım öbür ayağının üzerine koymuştu. Bunun benzerini yapmak hiç kimseye uygun değildir11 demiş. Bunun yazıldığı yerler için, bkz. Turan Tursun, Tabu Can Çekişiyor, Din Bu 2t Kaynak Yayınlan, İstanbul 1991, s.209. Bu da Muhammed'in Allah'ı insan şeklinde algıladığını göstermektedir Roger Arnaldez [Hazreti Muhammed, (Hadis ve Sözleri), Tercüme> Burhanettin Sem, İstanbul 1982, s.l63]'e göre, şeriatçılar, Allah'ı göklerde tahtında oturmuş, gözü, kulağı, eli, ayağı olan bir insan gibi tasavvur ediyorlar. Hatta bazı büim adamları onun vücudunu evvela etten kemikten oluşan bir varlık olarak bile düşünmüşler. Akılcılar ise Allah'ı böyle düşünmek puta benzetmek olur diyor. Onlara göre, o manevi bir güçtür.
Böylece yaratılmanın son günü, 6, gün bitiyor. TalmucTa göre bu ilk Adem'le birlikte yaratılan kadının adı Lilithdir. Bu kadın kendini Ademle eşit görüp, onun sözünü dinlememiş ve bir dişi cin olmuş, erkeklere sataşmaya başlamış. Yakaladığı bir erkeği bırakmazmış. Özellikle ayın yedinci günü erkekler için büyük tehlike imiş. Bu Li-lith Sümer Aşk Tanrıçası înanna'nın ağacına yuva yapıp onu kestirmeyen bir cinin adı, (Bkz, Hartmut Schmökel, Dos Land Sümer, Stuttgart, 1962, s. 141.)
Allah daha sonra Adem'i topraktan, karısını da kaburgasından yaratıyor. Görüldüğü gibi Tevrat ta insan altıncı günde erkek ve dişi olarak yaratıldığı halde, tekrar erkek çamurdan, kadın onun kaburgasından yaratılıyor.
Tevrat1ta birbirinden ayn iki yaratılış efsanesini özetleyecek olursak (Tekvin, Bap 1:31): Yaratılış altı günde oluyor. Birinci günde Tanrı gökleri ve yeri yaratıyor, gece ve gündüzü meydana getiriyor, ikinci gün, sulan ayıran bir kubbe yapıyor ve bu kubbeye, Tann, Gök diyor.
Üçüncü gün, suların altından toprağı çıkarıyor, ona, yer diyor. Sulan bir yere toplayarak onlara deniz diyor. Yerden ağaçlar, bitkiler çıkartıyor. Dördüncü gün, gökkubbesinde güneş, ay ve yıldızlan yapıyor. (Halbuki birinci günde gök ve yer yaratılmış, gece ve gündüz güneş ve aysız meydana gelmiş, hatta ikinci günde bitkiler ve ağaçlar bile çıkmıştı,) Beşinci gün, suda yaşayan hayvanlarla kuşlar yaratılıyor. Altıncı gün sığırlar, sürüngenler, yerde yaşayan bütün hayvanlar yaratılıyor. Yaratılan bütün hayvanlara egemen olması için Tann, insanı kendi görünüşünde ve erkek, dişi olarak yaratıyor. Ve onlara, "Çoğalın!" diyor. Böylece, altıncı günde yaratma bitiyor. Yedinci gün Tann dinleniyor.
Bap 2:4'ten itibaren, yaratma değişik olarak anlatılıyor. Yukarıda, her türlü bitki ve insan çift olarak yaratıldığı halde, burada yağmur henüz yağmadığı için, bir kır otu ve fidanı yoktu, deniyor Yerden bir buğu yükseliyor ve Tann yerin toprağından Adam'ı yapıp hayat nefesini üflüyor. Ve Adam, yaşayan can oluyor. Bundan sonra, Tann, doğuda Aden'de bir bahçe yapıyor Adam'ı oraya koyuyor ve o yalnız kalmasın diye, kaburgasından kadını yaratıyor. Bu gösteriyor ki, bu hikâye iki ayrı kaynaktan alınmış. İkincisi Sumerlilere dayanıyor, tlginç olanı, Babilliler daha sonra yaşamış olmalarına rağmen, onların yaratılış efsanesinden iz olmaması.
0 yorum:
Yorum Gönder