Kuran 'daki Sara

26 Ağustos 2010 Perşembe

Kur'an 'daki Sara

Bu hikâye Kur'ana alınmamış; herhalde iyi ahlaka uymadığı için olmalı. Yalnız bu değil. İbrahim ve ailesine ait Tevrat'la bulunan zina, yalan» aldatma gibi ahlakdışı olaylara Kuran'da yer verilmemiş. Buna karsın İslam yazarları peygamberin ağzından hadis olarak yazmışlar bunu. Verdiğimiz örnekte görüldüğü gibi onda ne kralın ne de ülkenin adı var. ibrahim karısının kardeşi olduğunu söylüyor, ama neden krala verdiği bildirilnıiyor. Kadının hemen abdesl alıp namaz kılması vc Allah'a, kralın yanına gelmemesi için dua etmesi onun ne kadar Müslüman olduğunu göstennek için kadının duasını kabul eden Allah kralı yanına yanaştırmış. Acaba neden kadın krala gitmeden önce bu duayı yapmamış diye düşünüyor insan, Muhammed Peygamberin kadınları şeytan olarak nitelemesi burada da görülüyor Ayrıca kadının kral ile yatmamasını, onun nc kadar namuslu olduğunu vurgulayarak, diğer kadınlara ders veriliyor. İbrahim'in yalan söylemesi ve karısını bir erkeğe bırakması onu da namussuz etmez mi? Bunun sonunda kral kadını bırakırken bir de hizmetçi vermiş, ama diğer verdikleri yok. Burada yalancılık, bencillikle suçladığımız İbrahim Peygamberin hiç dc öyle günahkâr olmadığını Kumran yazıtı bize açıkladı. Bu metin iki bölümden oluşuyor. İlk kısmında Sara'nın güzelliği ve güzelliği duyan kralın kadını zorla saraya götürdüğü anlatılıyor. İbrahim Tanrıya karısını kurtarması için dualarla yakarıyor. Tanrı da saraya hastalık salgını veriyor. Kral bunun nedenini öğrenince İbrahim'e hem karısını bir cariye ile birlikte geri veriyor, hem de keten elbiseler, sığırlar, altın ve gümüşlerle onu zengin ediyor.

İkinci bölümde İbrahim, Sara nın neden kendisini kocasının kardeşi olarak tanımladığını açıklıyor.

İbrahim rüyasında yan yana duran sedir ve hurma ağacından sediri kesmeye kalktıklarını, hurma ağacının ağlaması ile sediri bıraktıklarını görüyor Bunu karısına anlatıyor, Sara da ona "seni öldürecekler, beni bırakacaklar" diye yorumluyor. İşte bu rüya dolayısıyla, Saranın, kocasını kurtarmak için "kardeşim" dediği anlaşılıyor.

Bu metinde İbrahim yalanla, karısını feda ederek canını kurtarmamış; kralın kendisini bırakması için kadın dua etmemiş. İbrahim gözyaşları ve dualarla onu geri almış.

Uç ayrı şekilde verilen bu hikâyenin Sümer bereket kültü olan "kutsal evlenme" ile ilişkisine gelince, şöyle bir karşılaştırma yapalım:
Sara nın avuçlarının içine kadar güzelliği anlatılıyor. Oyle bir güzellik ki, ne kızlar ne de gelinler o güzelliğe ulaşamıyor. Sümer'de bereketin, çoğalmanın vc aşkın Tanrıçası İnanna da erkekleri çıldırtacak kadar güzel bir kadın.

ibrahim rüyasında iki ağaç görüyor. Birini çıkarıyorlar, fakat diğer ağaç ağlayarak onu kurtarıyor. Tanrıça'nın kocası Dumuzi dc rüyasında iki kamıştan birinin çıkarıldığını görüyor.

ibrahim'in rüyasını karısı yorumlayarak onun öldürüleceğini, kendisinin sağ kalacağını söylüyor. Tanrı Dumuzi'nin rüyasını kız kardeşi yorumluyor vc Durnuzi'yi tekrar yeraltına götüreceklerini, kendisinin sağ kalacağını büyük bir üzüntü ile anlatıyor.

Sara kocasına "kardeşim" diyor ve onu ölümden kurtarmak için kendisini belirli bir süre için feda ediyor Rüya Tanrıçası da erkek kardeşi Durnuzi'yi yarım yıllık bir sıirc için kurtarmak iizeıe yeraltına seve seve gidiyor. Kutsal evlenme töreninde Tanrı yerine kral. Tanrıça yerine bir baş rahibenin evlenmesi, saygın bir kadın olan Sara'nın Kral ile evlendirilmesi ile paralel kutsal evlenme sonunda Sumcr ülkesine bereket geliyor, hayvanlar çoğalıyor, tahıl büyüyor, halk zenginleşiyor. Sara ile kralın evlenmeleri son bulunca, İbrahim halta yeğeni Lût da bol hayvan, giysi, altııı ve glimüşc sahip oluyorlar.

Görüldüğü gibi din kitaplarına Tanrı sözü olarak giren bu konu ile Sümer efsanesi arasında küçümsenemeyecek benzerlikler var. Sumcr efsanesi İO 2000 yıllarında yazılmış. Halbuki Tekvin kitabı İÜ 500-40Ü yılları arasında kaleme alınmış. Arada aşağı yukarı 1 500 yıllık bir zaman var. Bu arada ağızdan ağıza gezerken Mezopotamya'ya gelen yeni kültürlerin etkisinde de kalan efsaneden çeşitli motifler alınarak ondan yeni efsaneler üretilmiştir. İsrailliler dc İbrahim hikâyesini onunla dokumuşlardır.

Batı da uygarlıkla ilgili her konunun başlangıcı Yunanda denir. Halbuki şimdi yapılan araştırmalar bunun yanlış olduğunu, hepsinin kaynağının Sumerlilere dayandığını gösteriyor.

Bana Sümer yolunu açarak bunları açığa çıkarma olanağını sağlayan ölümsüz Atam'ı şükranla anıyorum

0 yorum:

Yorum Gönder