İbrahim Peygamber, Karısı Sara'yı Neden Firavun'a Sundu?

23 Ağustos 2010 Pazartesi

İbrahim Peygamber, Karısı Sara'yı Neden Firavun'a Sundu?

Kur an incil ve Tevrat'ın Sümer'deki Kökeni adlı kitabımı hazırlarken Tevrat'ın Tekvin bölümünün büyük kısmını kapsayan, Musevilerin, Hıristiyanların ve Müslümanların ata saydıkları İbrahim Peygamber ile ailesinin öyküsü beni bir hayli ilgilendirmişti.

Yaptığım araştırmalarda, arkeolojik buluntularda, çiviyazılı belgelerde, Mısır yazıtlarında, Ugarit metinlerinde, Kumran kitabelerinde öyküde anlaşılamayan bazı yerlerin açıklandığını gördüm. Bunları bir kitap halinde toplayıp meraklılara, araştırıcılara sunmaya karar verdim. Kitap tamamlandı ve ibrahim Peygamber, Sümer Belgelerine ve Arkeolojik Buluntulara Göre adı altında yayımlandı. Çalışmalarım arasında şimdiye kadar anlaşılamayan bazı konuların açıklamalarını bulmam beni mutlu etti. Bunlardan biri Mısır'da İbrahim Peygamber in karısını Firavun'a sunması konusu oldu. Bu olay Tevrat araştırıcılarını yüzyıllar boyu düşündürmüş durmuş.

Neden bir peygamber karısı için iki kez kız kardeşim diye yalan söylüyor? (Tekvin, bap: 12,20.) Neden, Mısır'da onu Firavun'a sunuyor? Neden Tanrı tarafından, ibrahim cezalandırılacağı yerde, Firavun cezalandırılıyor? Neden Firavun» İbrahim'e cariye, hayvan, altın, gümüşle birlikte karısını geri veriyor? Bu gibi soruların yanıtlan bir türlü bulunamamış.

Yaptığım araştırmada bu hikâyenin de Sümer'e dayandığını görünce büyük bir hayrete düştüm doğrusu. Bunu açıklamama yarayan, Kumran kitabelerinden] bazılarının yayımlandığı (Yigael Yadin, The Message of The Scrolle, New York, 1962, s, 145 vd.) eserde verilen bu konu ile ilgili metin oldu. Onu okuyunca, bu öyküde de, Sümer'in bereket kültünü oluşturan kutsal evlenme efsanesinden çeşitli motifler buldum.

İsrailli yazarlar, Babil tutsaklığından dönüşlerinde orada duydukları, okudukları Sümer efsanelerinden hatırlan nda kalanları toplayarak yeni efsaneler üretmişler. Bunlardan birinin de İbrahim Peygamber için uydurulan bu garip serüven olduğu anlaşılıyor. İslam yazarları da bundan kendilerine göre bir veya birkaç hadis geliştirmişler.

Bu öykünün Tekvin'deki, İslam hadislcrindeki ve Kumran kitabe-lerindeki metni ile bunlara kaynak olan Sümer kutsal evlenme efsanesinin özetini veriyorum. Okuyucu bu metinleri önce kendisi karşılaştırsın, sonra benîm haklı olup olmadığıma karar versin.

Tekvin, Bap: 12

"... Ve memlekette kıtlık oldu; ve Abram2 orada misafir olmak üzere Mısır'a gitti; çünkü memlekette kıtlık ağırdı. Ve vaki oldu ki, Mısır'a girmesi yaklaştığı zaman, kansı Sara'ya dedi: İşte, biliyorum ki sen görünü^ü güzel bir kadınsın; Ve olur ki. Mısırlılar sent görünce: Bu onun karışıdır derler: ve beni öldürürler, fakai seni sağ bırakırlar. Senin yüzünden bana karşı iyi davranılsm ve senin sebebinle canını yasasın diye: Onun kızkardesivim de. Ve vaki oldu ki, Abram Mısıra girdiği /aman,
Mısırlılar kadının çok güzel olduğunu gördüler. Ve Firavunun emirleri onu gördüler, ve onu Firavuna methettiler: ve kadın Firavunun sarayına alındı. Ve onun yüzünden Abrama karşı iyi davrandı; ve onun koyunları. sıfırlan ve eşekleri ve köleleri ve cariveleri ve disi eşekleri ve develcri oldu. Ve Rab Abram'ın karısı Saray'dan dolayı, FiravuıVu ve onun .sarayını büyük vuruşlarla vurdu. Ve Firavun Abram'ı çağırıp dedi: Bana bu yaptığın nedir? Bu senin karın olduğunu niçin bana bildimıcdin? Niçin: bu benim kızkardeşimdir, dedin, ben de onu karı olarak aldım? Ve simdi, işte karnı, al ve git. Ve onların hakkında Firavun adamlara emretti; Ve onu ve karısını ve kendisine ait olan her şeyi gönderdiler"

0 yorum:

Yorum Gönder